Branding to budowanie przeżyć i świata marki, tożsamości marki i jej świadomości u innych.
Jest jak praca nad człowiekiem i tym, co mówi. Marka, jak i każdy człowiek, powinna znać swoje wartości, to, o co walczy, jakich ma sprzymierzeńców i wrogów i co chce powiedzieć światu.
Jest wiele mitów i faktów na temat brandingu. Zebraliśmy je w 7 najważniejszych.
1. Branding to logo
Mit.
Tak, wielu z nas branding zwyczajowo może kojarzyć po prostu z logo. Branding to jednak: wartości marki, archetyp, wizja, misja, zasady postępowania, nazwa, logo, reklama, PR, event, jakość produktów lub usługi i wszystkie elementy budujące świat marki.
Branding zaczyna się od strategii, ta przekłada się na nazwę, logo, claim, identyfikację wizualną i komunikację.
Logo i oznakowanie jest tylko częścią identyfikacji wizualnej. Wiele marek to tylko usługi, a ich oznakowanie pojawia się raz lub w momencie zakupu.
2. Branding pozwala się wyróżnić
Fakt.
Silny brand wyróżnia firmę na tle innych konkurencyjnych firm. Jest jak flaga danego państwa. Nie ma dwóch takich samych flag, bo nie ma dwóch takich samych państw, narodów i wszystkiego, co z nimi związane.
Wyróżniający się branding czyni wiele dobrego w firmie, np. pozytywnie wpływa na satysfakcję pracowników z pracy i employee experience, a zadowolenie pracowników przenoszone jest dalej – na klientów – i zwiększa ich satysfakcję, a to wpływa na powtarzalną sprzedaż. Czy nie tego chcą przedsiębiorcy?
3. Branding wpływa na wartość firmy
Fakt.
Marka i to, co tworzy wokół siebie to realna wartość. Wysokość sprzedaży czy też spontaniczna znajomość są wprost związane z brandingiem. Przy wycenie firm często istotną pozycją finansową jest wartość logo oraz postrzeganie marki i jej świata przez obecnych i potencjalnych klientów, a więc zdolność do generowania podobnych wyników w przyszłości.
4. Branding to proces
Fakt.
Branding to proces, który trwa. Zaczyna się od planowania, czyli tworzenia osobowości przez opowiadanie o tej osobowości aż po relacje z osobą, ufającą marce. Branding to proces długofalowy.
W procesach rebrandingu zaś, warto uderzyć od razu pełną siłą, czyli nie rozkładać działań i budżetu na rok, a skupić wydatki na poinformowaniu świata o nowej odsłonie naszej marki w maksymalnie krótkim czasie. Do dziś zdarzają się wpadki rebrandingów, gdzie w większych miastach funkcjonuje już od pewnego czasu nowe logo, a do mniejszych jeszcze ten proces nie dotarł. To niedopuszczalne wyrzucanie pieniędzy w błoto i utrata impetu.
5. Branding musi być bardzo kreatywny
Mit.
Branding musi być przede wszystkim oparty na strategii marki, dopasowany do branży. Uważajmy, by nie przesadzić z odejściem od tego, co chcemy o sobie powiedzieć oraz nie stracić czytelności – np. ucinanie logo (jak Coca-Cola) na etapie budowania marki jest niewskazane.
6. Branding wpływa na sprzedaż i wynik finansowy
Fakt.
Ludzie ufają ludziom, których znają i markom, które znają. Dlatego kupują to, w co wierzą. Dotyczy to nie tylko konsumentów i wyborów na półce sklepowej, ale także rozmów i negocjacji w relacji B2B. Branding pomaga na obu polach.
7. Branding to łatwiejsze zarządzanie marką
Fakt.
Czy uważasz, że łatwiej jest zarządzać setką restauracji McDonalds, czy setką różnych restauracji pod różnymi markami? Odpowiedź jest oczywista. Branding daje możliwość skorzystania z efektu skali i pozwala na łatwiejsze zarządzanie.
8. Branding pozwala na łatwiejszą ekspansję zagraniczną
Fakt.
Trudniej zawojować świat z trudnym do wymówienia polskim nazwiskiem lub marką z polskimi znakami, a łatwiej otworzymy drzwi, gdy startujemy z czymś, co ma szanse być zrozumiałe i nieść pożądany przekaz od razu dla każdego języka.
Poza tym komunikacja pod daną marką, dzięki łatwości prowadzenia globalnych kampanii przez internet, to budowanie znajomości i sprzedaży na całym świecie.
9. Branding pozwala na wyższe marże
Fakt.
Przyznasz, że jesteś w stanie zapłacić więcej za ten sam towar, ale z marką, który znasz i cenisz. Różnica polega właśnie na brandingu – marce i tym, co za nią stoi i co konsekwentnie zbudowała w Twoich oczach.
10. Branding jest ważny, ale nie tak jak produkt
Mit.
W dzisiejszym świecie, kiedy produkty są do siebie podobne decyduje… doświadczenie z marką, to, jak się czujemy w relacji z marką. Na nasze emocje wobec marki wpływa suma interakcji z każdym pojedynczym punktem kontaktu z marką. Apple, który od zawsze bardziej skupiał się na całościowym doświadczeniu klienta z ich produktem poprzez – design urządzenia, design opakowania, parametry techniczne, reklamę, wygląd sklepu i inne – pozyskał miano kultowego właśnie dlatego. Wyznawcy androida, pewnie słusznie powiedzą, że ich telefony pod pewnymi względami są lepsze. Ale w dyscyplinie brandingu Apple prowadzi 1:0 z innymi.